Facilități la transport pentru persoanele cu dizabilități. Actele de care ai nevoie pentru obținerea acestora

Date:


Persoanele
cu handicap pot benefia în mod gratuit de rovinietă și de dreptul la transport
interurban în baza unor solicitări adresate Direcției Generale de Asistență
Socială și Protecția Copilului.

Facilități pentru persoanele cu handicap Foto: Viața Medicală

Facilități pentru persoanele cu handicap Foto: Viața Medicală

Persoanele
cu dizabilități sunt scutite de la plata tarifului de utilizare a reţelei de
drumuri naţionale. Există trei situații referitoare la cererea de rovinietă
gratuită: proprietarul mașinii este o persoană cu dizabilități; proprietarul autoturismului
asigură transportul persoanei cu dizabilități ca însoțitor pe durata călătoriei;
proprietarul mașinii este și asistent personal, în acest caz rovinieta este
gratuită doar pentru persoanele cu handicap grav.

Direcția
Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Argeș precizează faptul
că, în fiecare lună, la nivelul instituției se prezintă un număr
aproximativ de 400 de solicitanți care doresc eliberarea rovinietei.

Compania
Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere eliberează roviniete în mod
gratuit în baza unei convenții încheiate cu DGASPC-ul. Este necesar ca dosarul
fiecărui solicitant, fie că vorbim de persoană cu handicap, reprezentant legal
sau asistent personal, să conțină o copie de pe certificatul de încadrare în
grad de handicap pe lângă acte documente.

De exemplu, în
cazul autoturismului aflat în proprietatea persoanei cu handicap actele necesare
sunt: cerere pentru rovinietă, cartea de identitate a persoanei cu handicap, certificatul
de înmatriculare şi cartea de identitate a autoturismului.

Pot primi și carduri electronice pentru carburant

Persoanelor
cu dizabilități li se pot deconta și transportul interurban. Conform
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 43/2024, beneficiază de transport
interurban gratuit persoanele cu dizabilități cu gradul grav sau accentuat,
reprezentanții legali ai acestora, părintele, tutorele sau persoana care se
ocupă de creșterea și îngrijirea copilului cu handicap grav sau accentuat în
baza unei măsuri de protecție specială, stabilită în condițiile legii.

În Argeș erau,
la sfârșitul lunii martie 2024, aproximativ 30.000 de beneficiari care aveau
dreptul la transport interurban gratuit.

Beneficiarii
au posibilitatea să opteze pentru: acordarea gratuității la transportul
interurban (bilete de transport) sau pentru decontarea carburantului necesar deplasării
cu autoturismul (în baza bonurilor fiscal, acordarea bonurilor de carburant pe
suport de hârtie, acordarea de bonuri valorice pe suport electronic – card
carburant)
”, informează DGASPC Argeș.

Dacă se
optează pentru acordarea gratuității la transportul interurban în baza
biletelor de transport interurban, persoana nu mai poate solicita decontarea
carburantului necesar deplasării cu autoturismul.

În cazul
certificatelor cu valabilitate permanentă, decontarea carburantului/acordarea
bonurilor de carburant pe suport de hârtie sau pe suport electronic se face
semestrial, iar în cazul certificatelor revizuibile, decontarea carburantului
se face trimestrial.

Persoanele
cu dizabilităţi pot primi carduri electronice de carburant pentru transport,
cheltuielile asigurate anual pentru alimentarea cu carburant fiind în valoare
de 1.500 lei pentru persoanele cu handicap grav, respectiv 750 lei pentru cele
cu handicap accentuat.

Cardurile de
carburant acordate pot fi utilizate în toate unitățile de distribuție a
produselor petroliere, precum și la toate stațiile de alimentare a mijloacelor
de transport electrice aflate pe teritoriul României.

Acte necesare pentru eliberarea biletelor de transport

Cererea
pentru eliberarea biletelor este însoțită obligatoriu de următoarele documente:
cartea de identitate a persoanei titulare a facilităților (persoana cu
handicap, asistentul personal) sau a reprezentanților legali (tutore, curator),
împuternicitului notarial – în original; contractul de muncă al asistentului
personal, acolo unde este cazul; sentința civilă/hotărârea judecătorească de
numire a tutorelui/curatorului, unde este cazul; procură notarială, în cazul în
care titularul de drept desemnează o altă persoană să-i ridice biletele pentru
transport interurban.

Acte necesare pentru decontarea caburantului

Pentru cei
care solicit decontarea carburantului sau acordarea bonurilor de carburant pe
suport de hârtie sau pe suport electronic, cererea de decontare este însoțită
obligatoriu de următoarele documente: copie act de identitate beneficiar;
bonurile fiscale (original și copie), lizibile și obligatoriu ștampilate cu
ștampila stației de alimentare; document bancar cu indicarea contului IBAN unde
se va vira contravaloarea decontului de carburant.

Cererea de
decontare se depune prin poștă pe adresa DGASPC-ului de pe raza de domiciliu a solicitantului sau la registratura instituției, în termen de 60 de zile de la data alimentării
– data bonului fiscal.

În cazul în
care depunerea actelor pentru decontarea carburantului se face prin poștă,
bonurile fiscale trebuie să fie de maxim 55 de zile de la data alimentării
astfel încât la data intrării în instituție să nu depășească termenul legal de
60 de zile.

Plata se va face doar în contul persoanei cu dizabilități sau a reprezentantului
legal.

Nu în
ultimul rând, conform legii, persoanele încadrate într-un grad de
handicap pot obține și carduri-legitimații de parcare gratuită a
autoturismelor, eliberate de Serviciul Public de Asistență
Socială din cadrul primăriei de pe raza cărora domiciliază.



Source link

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

STIRI POPULARE

MAI MULTE STIRI
Related