Un comandant al NATO avertizează: Liderii americani se confruntă cu o sarcină urgentă – să reînnoiască bazele puterii SUA

Date:


Fostul comandant suprem al forțelor NATO în Europa, Wesley Clark, a publicat o „notă pentru președintele SUA”, în care subliniază cele mai presante probleme mondiale, precum și amenințările la adresa conducerii Statelor Unite în lume și modalitățile de a le ține sub control. Documentul este publicat pe site-ul Atlantic Council.

Wesley Clark FOTO Getty Images

Potrivit generalului în rezervă Wasley Clark, epoca post-Război Rece s-a încheiat. Se deschide o nouă eră geopolitică care necesită viziuni, politici și strategii noi pentru a preveni un război major și prăbușirea ordinii internaționale bazate pe reguli. Liderii americani se confruntă cu o sarcină urgentă – să reînnoiască bazele puterii SUA. Pacea, păstrarea valorilor democratice și puterea sistemului internațional depind de gestionarea cu succes ade către Statele Unite a provocărilor în această nouă eră.

Primul pas către reînnoire este să înfrunți realitatea: SUA trebuie să se confrunte cu niște adevăruri dure

Statele Unite s-au confruntat cu un nou grup de state autoritare, din ce în ce mai unite, care se opun activ ordinii internaționale bazate pe reguli, conduse de SUA. Rusia – aliată cu China și acum cu Iranul și susținută de Coreea de Nord – se află în centrul unui efort de a submina preeminența americană, de a redistribui puterea globală și de a împărți lumea în sfere de influență.

Potențialii adversari ai SUA sunt din ce în ce mai înclinați să folosească forța

Invazia pe scară largă a Ucrainei de către Rusia în 2022 a fost un șoc (deși nu ar fi trebuit). Acum, țările europene se tem că, în cazul succesului în Ucraina, Federația Rusă ar putea declanșa ostilități împotriva Moldovei, Georgiei, Kazahstanului, Poloniei sau statelor baltice. China, deși încă este precaută, își construiește și armata la scară masivă, folosind-o pentru a intimida Taiwanul și a refuzat categoric să excludă utilizarea forței pentru a ocupa insula. Iranul continuă să amenințe că va distruge Israelul și că va escalada utilizarea forței, în timp ce Coreea de Nord a declarat recent că nu mai caută reunificarea cu Coreea de Sud, numind Seulul principalul său inamic.

Armele nucleare contează din nou

Dictatorul rus Vladimir Putin și aliații săi au amenințat în mod repetat și cu succes că vor folosi arme nucleare pentru a bloca ajutorul occidental necesar Ucrainei. Frica totală de confruntare cu o putere nucleară subminează încrederea în autoritatea americană din întreaga lume. Apelând la un potențial adversar precum China pentru ajutor pentru a împiedica Rusia să folosească arme nucleare împotriva Ucrainei, Statele Unite ar fi putut submina și mai mult credibilitatea descurajării sale nucleare. Federația Rusă și China își măresc și își modernizează arsenalele nucleare, inclusiv arme nucleare strategice capabile să lovească Statele Unite. Statele Unite au încă triada sa nucleară, dar modernizarea ei este amânată.

Forțele de voluntari și baza industrială de apărare care le susține sunt în dificultate

Armata și marina americană sunt prea mici pentru misiunile pe care guvernul SUA le atribuie în această nouă eră. Atât armata, cât și marina nu și-au atins obiectivele de recrutare de mai mulți ani. Ca urmare, navele nu sunt complet echipate, unitățile se antrenează fără personal complet și există o dependență din ce în ce mai mare de Garda Națională și de rezerviști pentru a suplini deficitul. Baza industrială a apărării din SUA este supusă unei revizuiri și modernizări active, dar va reuși aceasta să se întinerisească în condițiile unui timp și a unor resurse limitate și va putea face față dezvoltării rapide a noilor tehnologii? Invazia Rusiei în Ucraina a demonstrat cât de intens poate fi un război între marile puteri.

Sancțiunile economice ale SUA sunt insuficiente și uneori chiar contraproductive

Sancțiunile SUA, care vizează blocarea fluxului de finanțare și tehnologie către Federația Rusă, nu și-au dovedit eficacitatea: Rusia continuă să primească componente importante pentru producția de arme, eludând restricțiile impuse. De asemenea, Federația Rusă mai exportă petrol și ceva gaze, încă mai câștigă valută printr-o rețea de contrabandă, declarații false și amestecarea produselor petroliere pentru a ascunde originea acestora.

Eforturile SUA care vizează „cucerirea” țărilor din Sudul Global – în principal cu ajutorul „puterii soft” eșuează

Atractivitatea sistemului democratic american a scăzut odată cu succesul modelului autoritar al Chinei, cu ascensiunea regimurilor autoritare în țări precum Turcia și Egipt și cu problemele evidente cu care se confruntă conducerea SUA pe plan intern. În Africa, eforturile SUA de a sprijini democrația și drepturile omului sunt uneori considerate o formă de “imperialism cultural” și sunt puse în contrast cu ofertele chineze de asistență de “neinterferență”. În Orientul Mijlociu, Iranul a creat o axă de miliții și alte forțe. Mulți lideri din Sudul global, evaluând fluctuațiile sprijinului american pentru Ucraina, par să fi decis că Rusia este o forță mai fiabilă.

Sistemul politic american s-a transformat într-un mare „teatru de război” în care alte țări încearcă să manipuleze și să submineze procesele democratice pentru a-și atinge propriile obiective

Operațiunile de influență străină, folosind rețelele sociale și alte locuri vulnerabile, au pus în pericol alegerile din SUA și însuși sistemul democratic al țării. Eșecul de a furniza resurse și de a utiliza pe deplin organizațiile și organele juridice existente ale țării pentru a detecta și elimina activitățile subversive împotriva sistemului politic al statelor a slăbit autoritatea strategică a țării și a subminat atractivitatea democrației ca sistem.

Recomandări pentru renașterea puterii SUA

În această nouă eră, Statele Unite trebuie să își consolideze puterea soft power prin întărirea bazelor puterii hard power a conducerii americane

Consacrarea integrității sistemului politic american ca fiind cea mai mare valoare a țării

Acest lucru înseamnă eliminarea influențelor străine rău intenționate asupra alegerilor și elaborării politicilor americane. Guvernul SUA trebuie să își consolideze funcțiile de contraspionaj și să își protejeze serviciile de securitate împotriva fraudei politice. Statele Unite trebuie să împiedice ca deschiderea și transparența democrației sale să fie folosite în mod abuziv de către dușmanii săi – o sarcină importantă, dar dificilă, care implică, printre altele, un control sporit asupra mediilor sociale și o reformă a finanțării campaniilor electorale.

Consolidarea forțelor de descurajare nucleară și toate sistemele de sprijin care le oferă fiabilitate

Liderii americani ar trebui să reconsidere necesitatea unor astfel de sisteme tactice, precum și modernizarea focoaselor. Finanțarea sporită pentru supraveghere, sisteme nucleare, comunicații spațiale, apărare antirachetă și antispațială și reziliență va trimite un semnal important concurenților și potențialilor adversari.

Să se angajeze să sprijine Ucraina pentru a alunga trupele rusești de pe teritoriul său

Agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei a devenit un test de turnesol pentru ordinea internațională bazată pe reguli. Prin urmare, înfrângerea acestei agresiuni, nu doar încetarea luptelor din Ucraina, este esențială pentru a susține statul de drept internațional și pentru a preveni războaie mai ample.

Consolidarea controlului asupra Chinei

În acest scop, guvernul SUA ar trebui să concentreze construcția de nave militare pe descurajarea Beijingului, să practice desfășurarea de trupe, forțe navale și aeriene pentru a consolida poziția Taiwanului și să consolideze capacitatea de apărare nucleară strategică a SUA. De asemenea, să mențină alianțele în Asia de Nord-Est și să caute oportunități, cum ar fi explorarea petrolului în Marea Chinei de Sud, pentru a contracara economic expansionismul chinez.

Să forțeze autoritățile iraniene să aleagă între dorința de hegemonia regională și supraviețuirea regimului

Guvernul SUA ar trebui să-și schimbe politica față de Iran de la evitarea escaladării la suprimarea „axei de rezistență” a Teheranului. Eforturile Washingtonului de angajare diplomatică cu Iranul au avut doar parțial succes: deși pot fi continuate, Statele Unite trebuie să înceteze imediat să mai caute ajutor de la Rusia. SUA ar trebui să sprijine activ grupurile care pledează pentru schimbarea pașnică în Iran și să avertizeze în mod privat Teheranul că, dacă „axa rezistenței”, amenințările teroriste și nucleare din Iran nu dispar, statele și aliații lor vor folosi toate mijloacele necesare pentru a produce schimbarea în Iran. De asemenea, Washingtonul ar trebui să înceapă să-și folosească influența diplomatică, lucrând cu aliații pentru a exclude regimul iranian din organizațiile și forumurile internaționale și pentru a-și limita accesul la serviciile și piețele bancare internaționale.

Consolidarea descurajării împotriva unei Corei de Nord înarmată nuclear

Statele Unite ar trebui să își sporească prezența militară în Coreea de Sud, aprofundând în același timp cooperarea militaro-industrială între cele două țări. Ar trebui să redistribuie sistemele de arme nucleare americane și să consolideze “disuasiunea extinsă” prin politici și declarații publice.

„Resuscitarea” forțelor de voluntari și a bazei industriale de apărare

Guvernul SUA ar trebui să promoveze un sprijin mai mare în rândul americanilor pentru serviciul militar prin crearea unei comisii care să revitalizeze forțele armate, consolidând în același timp sistemul de serviciu selectiv în cazul în care va fi nevoie de recrutare în viitor. Washingtonul ar trebui să crească finanțarea forțelor armate la 4% din PIB-ul SUA pe termen scurt, extinzând în același timp structura forțelor armate, dimensiunea flotei și capacitățile aeriene și spațiale, inclusiv acordând prioritate sistemelor fără pilot la bord și războiului electronic. De asemenea, sistemul de achiziții publice în domeniul apărării din SUA ar trebui revizuit pentru a optimiza și accelera desfășurarea sistemelor și capacităților dezvoltate.

Să păstreze poziția fragilă de lider al SUA în competiția cibernetică și spațială

Statele Unite trebuie să își mențină superioritatea în tehnologiile care susțin aceste noi domenii, cum ar fi inteligența artificială și calculul cuantic, și să își consolideze apărarea împotriva amenințărilor care provin din aceste domenii.

Întărirea puterii financiare

Pe lângă măsurile enumerate mai sus pentru a limita mai eficient China, SUA ar trebui să investească mai mult în economiile în curs de dezvoltare și să depășească China în acest sens. Statele trebuie, de asemenea, să-și facă sancțiunile mai eficiente prin utilizarea unei înțelegeri profunde a tranzacțiilor financiare și a instrumentelor de inteligență artificială din ce în ce mai puternice pentru a identifica și a perturba fiecare element al lanțului de aprovizionare pentru țările supuse restricțiilor, inclusiv tranzacțiile comerciale cu terți care subminează sancțiunile. Este necesar să se aplice sancțiuni secundare țărilor care ajută Kremlinul să eludeze restricțiile, precum și să consolideze capacitatea Statelor Unite de a opri exportul de produse high-tech către Rusia. În plus, Statele Unite ar trebui să crească exporturile de hidrocarburi pentru a utiliza securitatea energetică ca instrument cheie de influență în străinătate.

Poate o societate democratică precum Statele Unite, supusă unor schimbări politice frecvente, să elaboreze o strategie pe termen lung, să facă față unor riscuri ridicate și să își asume povara leadership-ului pe care îl presupune noua eră geopolitică? Securitatea Statelor Unite și a sistemului internațional bazat pe reguli depinde de răspunsurile la aceste întrebări. Adevărurile dure necesită alegeri dificile. Statele Unite nu își pot permite să se ferească de ele, conchide generalul în analiza publicată de Atlantic Council .



Source link

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

STIRI POPULARE

MAI MULTE STIRI
Related